De 1%CLUB is een online marktplaats voor kleinschalige ontwikkelingsprojecten, waar particulieren en bedrijven 1% van hun inkomen, tijd en kennis direct kunnen bijdragen aan een project naar keuze.
Op de 1%CLUB beslis je zelf aan welk project je je geld, tijd of kennis wil bijdragen en met behulp van blogs, foto’s, filmpjes en Google Maps kun je online volgen wat er met je geld gebeurt. Lekker direct, betrokken en transparant. Helemaal ontwikkelingssamenwerking 2.0.
Is 1% niet wat veel? Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Probeer maar eens 1% van een pizza af te snijden. De 1%CLUB heeft gekozen voor een richtlijn van 1% omdat dit een dusdanig klein deel is dat het nauwelijks je eigen bestedingspatroon beïnvloedt. En je houdt natuurlijk nog altijd 99% over.
Waarom de 1%CLUB?
De 1%CLUB wil een nieuwe doelgroep aan te spreken. Er zijn in Nederland miljoenen jonge mensen met een goede baan die een lekker leventje hebben. Er gaat helaas weinig geld uit deze groep naar ontwikkelingssamenwerking. Onverschilligheid? Misschien, maar de 1%CLUB denkt dat ze op zoek zijn naar een nieuwe vorm van ontwikkelingssamenwerking. Uit een marktonderzoek, uitgevoerd door de 1%CLUB, blijkt dat wat vooral aanspreekt bij deze doelgroep is de eigen keuze en het direct betrokken/geïnformeerd blijven. Ze zijn op zoek naar transparantie, kleinschaligheid, participatie en geefplezier.
Hoe werkt de 1%CLUB?
De ontwikkelingsprojecten kunnen door op de 1%CLUB website informatie te vertrekken over de opzet en vooruitgang van hun project de directe steun verwerven van mensen die bereid zijn dergelijke projecten met 1% van hun inkomen, tijd en kennis te steunen. Voor de 1%LEDEN onderscheidt deze marktplaats zich door maximale keuzevrijheid. De leden kiezen zelf welk project ze op welke manier willen steunen. Door deze transparantie kunnen de 1%LEDEN precies zien wat er met hun bijdrage bereikt wordt, kunnen zij steeds meer betrokken raken bij de projecten en kunnen zij deze steeds beter beoordelen (filterende rol). De project initiatiefnemers kunnen bovendien lering trekken uit de projectaanpak van en samenwerkingsverbanden opzetten met andere initiatiefnemers. Zij kunnen hierdoor een steeds betere propositie neerzetten, wat ten goede komt aan de kwaliteit van de projecten.